Magdalena Hlawacz


Magdalena Hlawacz, znana również jako Magda Hlawacz, to prężnie działająca polska artystka wizualna, która urodziła się w 1976 roku w Opolu. Jej prace są reprezentacyjne dla współczesnej sztuki wizualnej, łącząc różnorodne techniki i formy artystyczne.

Obecnie Magdalena Hlawacz pełni funkcję profesorki na Uniwersytecie Opolskim, gdzie angażuje się w kształcenie studentów oraz rozwijanie ich pasji artystycznych.

Życiorys

Magdalena Hlawacz to artystka, której wspomnienia związane są z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Tam padły fundamenty jej artystycznej kariery, kiedy to w 2001 roku obroniła dyplom z zakresu malarstwa, pod czujnym okiem prof. Nicola Naskowa.

W 2008 roku zdobyła tytuł doktora sztuki na tej samej uczelni, a jej rozwój akademicki kontynuowała uzyskując habilitację na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów w 2015 roku.

W latach 2004–2008 wykładała w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, gdzie działała jako asystentka u profesorów Nicola Naskowa i Aleksandra Dymitrowicza w pracowniach malarstwa oraz rysunku. Od 2009 roku pełni funkcję adiunktki i wprowadza studentów w tajniki zarówno rysunku, malarstwa, jak i grafiki cyfrowej.

Obecnie pełni stanowisko Dyrektorki Instytutu Sztuk Wizualnych na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Opolskiego.

Od 2014 roku Magdalena Hlawacz jest aktywną członkinią grupy artystycznej Saperki, a od 2017 roku również członkinią-założycielką stowarzyszenia Moving.Lab – European Interdisciplinary Laboratory of Culture and Education, które funkcjonuje w ramach Uniwersytetu Luksemburskiego.

Nie można pominąć jej korzeni artystycznych, ponieważ jest córką znanego opolskiego fotografika Romana Hlawacz oraz siostrą utalentowanej artystki Anny Hlawacz.

Obecnie mieszka i rozwija swoją działalność artystyczną w Opolu, łącząc w swojej pracy różne dziedziny sztuki, co czyni ją postacią wyjątkową w polskim świecie artystycznym.

Twórczość

Magdalena Hlawacz, artystka o szerokim zakresie twórczym, łączy w swojej pracy różnorodne formy wyrazu, takie jak malarstwo, fotografia, rysunek oraz grafika. Często bada ona powiązania między tymi mediami, operując na granicy różnych dyscyplin artystycznych. Jak sama mówi:

„W swoich pracach łączę różne środki wyrazu, jakimi są malarstwo, grafika, typografia. […] Każdy z tych środków wypowiedzi tworzy kontekst dla innego – malarstwo dla grafiki, grafika dla typografii itd. W ten sposób pewne granice się zacierają, tworząc nową wartość.”

Na początku swojej kariery głównie koncentrowała się na malarstwie, zwracając uwagę na kolor i linię. W miarę upływu czasu zaczęła jednak wzbogacać swoje dzieła o elementy graficzne, takie jak litery i fragmenty fotografii, redefiniując pojęcie obrazu – zauważa kuratorka jej wystawy, Agnieszka Dela. Jej prace dyplomowe, ukazujące stare, obdrapane mury, znalazły się w filmie „Nigdy w życiu!”.

W późniejszych latach jej twórczość zaczęła zdobijać popularność dzięki grafice komputerowej, opartej na fotografii, która prezentowana była w formie druków cyfrowych, instalacji świetlnych czy fototapet. Oprócz tego artystka tworzyła również prace wideo. Kazimierz S. Ożóg, komentując wystawę podsumowującą jej 15-letnią aktywność, określił jej twórczość jako intermedialną. Historyk sztuki zwrócił uwagę na istotne obszary działań Hlawacz, takie jak dokumentacja podróży oraz refleksja nad wiarygodnością obrazu, a także tematykę spotkań kulturowych i problematykę miłości splecionej ze śmiercią.

Natalia Krawczyk zauważa, że artystkę interesują zjawiska wymykające się logice, takie jak „wątpliwość, niepewność, pewność, prawda i wiele innych”. Głównym motywem jej prac jest eksploracja tzw. „stanów granicznych”, co podkreśla rolę paradoksu, zwłaszcza w relacjach między prawdą a fikcją.

Hlawacz brała udział w licznych wystawach — zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych — nie tylko w Polsce, lecz także na całym świecie, w krajach takich jak Czechy, Włochy, Niemcy, Hiszpania, USA czy Japonia. Oprócz tego angażuje się w organizację wystaw studenckich, akademickich projektów artystycznych, plenery oraz warsztaty, a także w współpracę na rzecz redakcji publikacji artystycznych.

Artystka współpracuje z prowadzącym przez swoich rodziców, Jadwigę i Romana, wydawnictwem Oficyna Piastowska.

Wystawy indywidualne

  • 2014 – Kolizja równoległości. Podróże w czasie (1998-2013), Galeria Sztuki Współczesnej, Opole,
  • 2004 – Osiem osób, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole.

Wystawy zbiorowe

  • 2013 – Nine Dragons Heads, Mongolian National Modern Art Gallery, Gobi Desert – Khuvsgol, ARKO – Arts Council Korea, Jeju,
  • 2013 – PURE PRINT – Classical Printmaking in Contemporary Art, Galeria Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Porto, Portugalia,
  • 2013 – Cutting-edge printmaking, Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu,
  • 2013 – Gdzie jest grafika? W poszukiwaniu nowych znaczeń, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu,
  • 2012 – Grand Prix Młodej Polskiej Grafiki, Kraków,
  • 2012 – Artisterium. The Protest that Never Ends, Gruzińskie Muzeum Narodowe, Muzeum Historii Tbilisi, Gruzja,
  • 2012 – Tribuna Graphic, Cluj,
  • 2012 – Międzynarodowe Triennale Grafiki, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków,
  • 2011 – Fobos (Bruce Allan, Grzegorz Gajos, Magda Hlawacz, Aleksandra Janik), Galeria ANEKS Galeria Sztuki Współczesnej, Opole,
  • 2009 – Eyes on Art in Hualien, Uniwersytet Narodowy Dong Hwa, Hualian,
  • 2009 – Międzynarodowe Triennale Grafiki, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków,
  • 2009 – Grafika czy już fotografia?, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu,
  • 2009 – 2. Zimowy Las Sztuki „Kobieta w lesie”, kurator: Andrzej Sznejweis, Teatr Eko Studio, Opole,
  • 2008 – kon.texty, wraz z Aleksandrą Janik i Katarzyną Mular, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole; Galeria ASP Wrocław,
  • 2007 – ART WITHOUT BORDERS / SZTUKA BEZ GRANIC, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole; Galeria Der Ort, Berlin,
  • 2006 – OPOLE-AUXERRE, Opolskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Opole,
  • 2004 – Kunst zonder grenzen – expositie Poolse kunstenaars, Nieuwegein, Hilversum,
  • 2001 – Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych PROMOCJE 2001, Galeria Sztuki, Legnica.

Wybrane publikacje

Opracowanie graficzne, ilustracje, fotografie

  • Wiesław Malicki, Abecadło aforystyczne, Opole : Oficyna Piastowska, 2002.
  • Maria Sławska, Ulotność, Opole : Oficyna Piastowska, 2005.
  • Dobromir Kożuch, Za plecami Egipt, Opole : Oficyna Piastowska, 2005.
  • Teresa Jadwiga Zając, Mgnienie wyobraźni, Opole : Oficyna Piastowska, 2005.
  • Roman Hlawacz : wędrówki do ludzi : fotografia 1975 – 2005, Opole : Galeria Sztuki Współczesnej : Oficyna Piastowska, 2005.
  • kon.texty – Magdalena Hlawacz, Opole : Galeria Sztuki Współczesnej : Oficyna Piastowska, 2008.
  • Schron Sztuki 6 : Kosmos, 7-9 czerwca 2013, Opole: Instytut Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, 2013.
  • Jerzy Beski, Sztandary, Opole : Jerzy Beski, 2019.

Tekst, redakcja

  • Śląsk Opolski zaprasza! = Die Region Opole lädt ein!, red. Magdalena Hlawacz, Opole : Oficyna Piastowska, 2006.
  • Opolskie : tylko u nas … są takie miejsca, imprezy, tradycje…, red. Roman Hlawacz, tekst Magdalena Hlawacz, Opole : Oficyna Piastowska, 2007.
  • Kolizja równoległości : podróże w czasie (1998-2013) = The collision of parallelisms : time travel (1998-2013), red. Magdalena Hlawacz, Natalia Krawczyk, Opole : Galeria Sztuki Współczesnej, 2014.
  • Marian Molenda, Powroty do źródeł = Returns to the sources, red. Magdalena Hlawacz, Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego : Galeria Sztuki Współczesnej, 2020.

Nagrody i wyróżnienia

Magdalena Hlawacz, utalentowana artystka, zyskała uznanie w świecie sztuki, co znajduje odzwierciedlenie w przyznawanych jej nagrodach oraz wyróżnieniach. W 2012 roku zdobyła Grand Prix Młodej Polskiej Grafiki, które zostało przyznane w Krakowie. To wyróżnienie podkreśla jej znaczenie w środowisku młodych grafików.

Wcześniej, w 2006 roku, Hlawacz została uhonorowana Nagrodą Galerii Sztuki Współczesnej podczas Salonu Jesiennego 2006, co dodatkowo uwydatnia jej wybitne umiejętności artystyczne.

Rezydencje artystyczne

Artystka miała również okazję uczestniczyć w różnych programach rezydencyjnych, co przyczyniło się do jej rozwoju twórczego. W 2021 roku brała udział w SIM Residency w Reykjaviku, co pozwoliło jej na eksplorację nowych inspiracji w otoczeniu islandzkiej przyrody.

W 2009 roku Hlawacz była artystką-rezydentką w HIAW w Hualian, co również wzbogaciło jej doświadczenia artystyczne oraz pozwoliło na nawiązanie ciekawych kontaktów w środowisku artystycznym.

Przypisy

  1. a b c CG2, MAGDALENA HLAWACZ [online], galeriaopole.pl [dostęp 08.11.2021 r.] 
  2. Ognisko Artystyczne zaprasza na wernisaż - Paczków - oficjalna strona internetowa [online], www.archiwum.paczkow.pl [dostęp 11.11.2021 r.] 
  3. Konteksty wspólnej pracy [online], wyborcza.pl, 17.01.2008 r. [dostęp 12.11.2021 r.] 
  4. a b Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu [online], www.asp.wroc.pl [dostęp 05.11.2021 r.] 
  5. DorotaD. Wodecka-Lasota DorotaD., Magda Hlawacz otworzy w Aneksie wystawę swoich obrazów [online], opole.wyborcza.pl, 05.10.2004 r. [dostęp 05.11.2021 r.] 
  6. JanJ. Pamuła JanJ., Międzynarodowe Triennale Grafiki — Kraków 2012, „Format” (65), 2013 r., s. 19 .
  7. GrzegorzG. Gajos GrzegorzG., MagdalenaM. Hlawacz MagdalenaM. (red.), Schron Sztuki 6 : Kosmos, 07-09.06.2013 r., Opole: Instytut Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-63117-00-9 .
  8. MagdalenaM. Hlawacz MagdalenaM., NataliaN. Krawczyk NataliaN. (red.), Kolizja równoległości. Podróże w czasie (1998-2013), Galeria Sztuki Współczesnej, 2014, s. 25, ISBN 978-83-89491-85-5 .
  9. MartinaM. Řeháčková MartinaM., POLŠTÍ VÝTVARNÍCI NA ZÁMKU, „BESEDNÍK. Noviny města Kravaře” (167), październik 2009 r., s. 3 .
  10. MagdalenaM. Hlawacz MagdalenaM., NataliaN. Krawczyk NataliaN. (red.), Kolizja równoległości. Podróże w czasie (1998-2013), Opole: Galeria Sztuki Współczesnej, 2014, s. 9-11, ISBN 978-83-89491-85-5 .
  11. MagdalenaM. Hlawacz MagdalenaM., NataliaN. Krawczyk NataliaN. (red.), Kolizja równoległości. Podróże w czasie (1998-2013), Opole: Galeria Sztuki Współczesnej, 2014, s. 27, ISBN 978-83-89491-85-5 .
  12. FOBOS - Bruce Allan, Grzegorz Gajos, Magda Hlawacz, Aleksandra Janik [online], zpap.pl [dostęp 05.11.2021 r.] .
  13. Nagrody Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie [online] [dostęp 11.11.2021 r.] .
  14. a b c NUKAT | Prosto do informacji - katalog zbiorów polskich bibliotek naukowych [online], katalog.nukat.edu.pl [dostęp 11.11.2021 r.] .
  15. kon.texty - Magdaleny Hlawacz | Galeria Sztuki Współczesnej [online], www.galeriaopole.pl [dostęp 25.11.2017 r.] 
  16. 2. Zimowy Las Sztuki – Teatr EKOSTUDIO w Opolu – Teatr w Opolu [online] [dostęp 05.11.2021 r.] .
  17. Opole. Zimowy Las Sztuki w Eko Studio | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 05.11.2021 r.] .

Oceń: Magdalena Hlawacz

Średnia ocena:4.95 Liczba ocen:24