Most Piastowski w Opolu


Most Piastowski w Opolu jest niezwykle ważnym obiektem komunikacyjnym, który pełni rolę przeprawy drogowej nad rzeką Odrą. Jest to jedna z trzech głównych przepraw w mieście, łącząca północny kraniec wyspy Pasieki z Zaodrzem, co czyni go istotnym punktem dla mieszkańców oraz przyjezdnych.

Most ten obsługuje nie tylko ruch samochodowy, ale także pieszych oraz rowerzystów, co podkreśla jego uniwersalność i znaczenie jako element infrastruktury miejskiej. Ponadto, przez most przebiegają linie opolskiego MZK, w tym linie 5, 9, 13, 15 i 25, co ułatwia komunikację w regionie.

Warto również zwrócić uwagę na ograniczenia wagowe, które obowiązują na moście. Całkowita masa pojazdu, który może wjechać na most, wynosi 10 ton. Jednakże, zakaz ten nie dotyczy autobusów, co jest istotne dla transportu publicznego w Opolu.

Historia

W historii przepraw w tym regionie, pierwsze wzmianki sięgają średniowiecza, kiedy to tędy przebiegał szlak handlowy prowadzący z Krakowa do Wrocławia. Na początku XX wieku, most znany jako Most Stulecia (niem. Jahrhundertbrücke), został oddany do użytku w 1886 roku, a na wielu widokówkach można go było podziwiać przez wiele lat. Z biegiem czasu, w 1933 roku, po otwarciu nowego Mostu Pamięci Sybiraków, zdecydowano się na przebudowę istniejącego mostu. Zmiana, która najbardziej rzucała się w oczy, dotyczyła konstrukcji, gdzie 7-przęsłowa budowla została zastąpiona przez nowoczesną konstrukcję dwuprzęsłową ze stali.

W dramatycznych okolicznościach, na początku 1945 roku, wycofujące się niemieckie oddziały wysadziły most, podobnie jak pobliski Adolf-Hitler-Brücke, co spowodowało znaczne zniszczenia. Jednakże, dopiero na początku lat 60. XX wieku rozpoczęła się budowa nowego Mostu Piastowskiego, takiego, jakim go znamy dzisiaj. Prace te trwały od 1959 do 1963 roku, a przy ich realizacji wykorzystano fundamenty znajdujące się po pierwotnym Moście Stulecia.

Ostatnie znaczące prace konserwacyjno-remontowe miały miejsce w latach 2003-2005, kiedy to przeprowadzono generalny remont całej konstrukcji. W efekcie tych prac poszerzono chodniki, a także zbudowano drogi rowerowe oraz wymieniono nawierzchnię jezdni, co znacznie poprawiło funkcjonalność mostu.

Konstrukcja

W budowie Mostu Piastowskiego w Opolu zastosowano innowacyjną strukturę nośną, która składa się z dwóch przęseł. Każde z tych przęseł zbudowane jest z dwóch stalowych łuków, które zostały połączone przez trzy stężenia, co zapewnia stabilność konstrukcji.

Stalowy pomost, który jest integralną częścią mostu, został umieszczony na tych łukach za pomocą wieszaków, które efektywnie przenoszą obciążenia. Cała konstrukcja pomostu składa się z dwóch wzdłużnych blachownic, które są dodatkowo wzmocnione przez ażurowe belki. Taka budowa pomostu nie tylko podnosi jego nośność, ale również redukuje wagę, co ma znaczenie dla całej konstrukcji.

Wschodnie przęsło mostu charakteryzuje się teoretyczną rozpiętością wynoszącą 58,5 metra, natomiast zachodnie przęsło ma rozpiętość 50,2 metra. Szerokość jezdni na moście, wynosząca 6,0 metra, umożliwia swobodne poruszanie się pojazdów, co sprawia, że most pełni swoją funkcję komunikacyjną efektywnie.

Przypisy

  1. Most Piastowski, Opole - zdjęcia [online], dolny-slask.org.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
  2. Wyspa Pasieka, Opole – zdjęcia [online], dolny-slask.org.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
  3. ...lub ośmioprzęsłowej konstrukcji - na widokach ciężko się doliczyć dokładnej ilości filarów i przęseł.

Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":

Most Zamkowy w Opolu | Most Groszowy | Most Pamięci Sybiraków w Opolu

Oceń: Most Piastowski w Opolu

Średnia ocena:5 Liczba ocen:21