Most Pamięci Sybiraków w Opolu


Most Pamięci Sybiraków, znajdujący się w Opolu, to istotna przeprawa drogowa nad rzeką Odrą. Jego struktura składa się z dwóch równoległych mostów, które dawniej nosiły nazwy Most Śląsko-Dąbrowski oraz Adolf Hitler-Brücke, aż do 1945 roku.

W ciągu dnia, most ten staje się tzw. wąskim gardłem komunikacyjnym, co często prowadzi do sytuacji, gdzie jego przepustowość jest niewystarczająca, szczególnie w godzinach szczytu. Ze względu na jego znaczenie, przez most przebiegają liczne linie opolskiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, takie jak linia 1, 7, 8, 12, 16, 17, 18, 28 N1.

Do początku 2007 roku przebiegała tędy również droga krajowa nr 94, natomiast przedtem most był częścią dróg krajowych nr 46 oraz 45. Obecnie most wchodzi w skład drogi wojewódzkiej nr 414, co potwierdza jego znaczenie w regionalnym systemie komunikacyjnym.

Historia

Opolski most pamięci Sybiraków ma bogatą historię, która w dużej mierze sięga lat trzydziestych XX wieku. Uroczyste otwarcie mostu południowego miało miejsce 30 kwietnia 1933 roku, w ramach budowy obwodnicy śródmiejskiej, do której należały także ulice Nysy Łużyckiej oraz Katowicka.

Przed 1945 rokiem most nosił imię Adolfa Hitlera (Adolf Hitler-Brücke), aż do momentu jego zniszczenia przez wycofujące się oddziały niemieckie. W styczniu 1945 roku doszło do zniszczenia środkowego filara oraz wschodniego przyczółka, co spowodowało zawalenie najkrótszego przęsła. To przęsło o rozpiętości 46 metrów opierało się jedynie na pozostałościach filara, podczas gdy stalowe przęsło podwieszone zupełnie zniknęło w wodach Odry.

Po zakończeniu działań wojennych, w miejscu starych konstrukcji wzniesiono nowy most, który oddano do użytku 22 lipca 1949 roku. Była to konstrukcja jednojezdniowa, a w kolejnych latach, w 1984 roku, oddano most północny, co umożliwiło stworzenie trasy o dwóch jezdniach.

Konstrukcja

Most znajduje się w południowej części Opola i charakteryzuje się solidną i przemyślaną konstrukcją. Konstrukcja obejmuje różne elementy, które tworzą całość obiektu.

Podczas przejścia w kierunku Zaodrza, można zauważyć przyczółek wschodni, a następnie zestaw przęseł: przęsło zalewowe o teoretycznej rozpiętości 16,92 m, przęsło nurtowe o długości 58,08 m, kolejne nurtowe o rozpiętości 46,00 m, a także kolejne przęsło zalewowe o długości 38,00 m, kończąc na przyczółku zachodnim.

Sumując wszystkie te elementy, rozpiętość teoretyczna całego mostu wynosi 159 m. Jego szerokość użytkowa to 12,00 m, a z tej rozpiętości 7,50 m przeznaczone jest na jezdnię, co czyni most praktycznym rozwiązaniem dla ruchu.

Cała konstrukcja opiera się na dwu przyczółkach i trzech filarach, co zapewnia stabilność i wzmocnienie rzucając na nią duże obciążenia.

Na uwagę zasługuje również fakt, że główna część nośna mostu została wykonana z żelbetonu, co podnosi jej wytrzymałość. Dodatkowo, najdłuższe przęsło zawiera fragment składający się z trzech 2-metrowych blachownic, które tworzą tzw. przęsło zawieszone na żelbetowych wspornikach.

Przypisy

  1. Most Pamięci Sybiraków - Radio Opole [online], opole.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
  2. Most Pamięci Sybiraków, ul. Nysy Łużyckiej, Opole - zdjęcia [online], pl/5957539,foto.html?idEntity=514863 [dostęp 24.04.2024 r.]
  3. Most Pamięci Sybiraków, ul. Nysy Łużyckiej, Opole - zdjęcia [online], dolny-slask.org.pl [dostęp 25.11.2017 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":

Most Piastowski w Opolu | Most Zamkowy w Opolu | Most Groszowy

Oceń: Most Pamięci Sybiraków w Opolu

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:15