Młynówka, znana również pod niemiecką nazwą Mühlgraben, to stare koryto Odry znajdujące się w sercu Opola. Często mylona z kanałem, Młynówka jest istotnym elementem życia miejskiego, który oddziela prawobrzeżną część miasta od Wyspy Pasieki.
Do momentu wielkiej powodzi mającej miejsce w 1600 roku, Młynówka była głównym korytem Odry. Po tym katastrofalnym zdarzeniu rzeka zmieniła swój bieg na zachód, co sprawiło, że przez niemal dwieście lat Młynówka figurowała w miejskich dokumentach jako Oder Fluss lub Oder Strom, co oznacza prąd Odry. Dopiero w 1784 roku pojawiła się współczesna nazwa – Mühlgraben, związana z młynami, które na przestrzeni lat działały po obu brzegach, w tym młynem miejskim przy ul. Szpitalnej oraz młynem zamkowym obok Zamku Piastowskiego.
Według dokumentów z XIII wieku, już w 1240 roku istniał most łączący Pasiekę z miastem, aczkolwiek niewiele wiadomo na temat jego lokalizacji. Z kolei wzmianka z 1421 roku precyzyjnie odnosi się do przeprawy w miejscu, gdzie obecnie znajduje się most katedralny. W latach 1860–1913, Młynówka pełniła funkcję portu przeładunkowego, zanim tę rolę przejął nowo zbudowany port rzeczny w Zakrzowie.
W 1886 roku zbudowano śluzę, która została niedawno wyremontowana i przywrócona do dawnej świetności. W miejskich planach z 1894 roku Młynówka była zidentyfikowana jako „Winter Hafen”, co w tłumaczeniu oznacza „port zimowy”. Dnia 10 czerwca 2007 roku uruchomiono iluminację tzw. Opolskiej Wenecji, czyli fragmentu Młynówki od Mostu Katedralnego do Zamkowego. W kontekście bezpieczeństwa, w przypadku zagrożenia powodziowego Młynówkę można w pełni odizolować od Odry dzięki nowo wybudowanym dwóm śluzom, usytuowanym przy moście katedralnym oraz na południowym krańcu Wyspy Pasieki.
Obecne mosty nad Młynówką
Na terenie Opola znajduje się wiele interesujących przepraw, które oferują przejrzysty widok na otaczającą przyrodę oraz architekturę. Wśród najważniejszych mostów nad Młynówką warto wymienić:
- kladka dla pieszych i rowerzystów,
- żelbetowy most katedralny, którego historia sięga przeprawy wspomnianej w 1421 roku,
- most zamkowy (znany jako żółty), zbudowany w pierwszej połowie XIX wieku,
- most Groszowy (zwany także zielonym mostkiem), secesyjna konstrukcja wybudowana w 1903 roku, a nawiązująca do wcześniejszego mostu pieszo-rowerowego z 1894 roku; jego nazwa pochodzi od opłaty w wysokości 1 grosza, którą pobierano za przejście, co czyni go zabytkiem,
- żelbetowy most w ciągu ul. Korfantego, zbudowany na przełomie lat 50. i 60. XX wieku,
- stalowy most kolejowy,
- kladka przy śluzie zamykającej południowy nurt Młynówki.
Każda z tych budowli przyczynia się do rozwoju infrastruktury oraz piękna urbanistycznego tego regionu, łącząc historię z nowoczesnością.
Przypisy
- Zabytek.pl. [dostęp 28.10.2017 r.]
- Nowe Przestrzenie. [dostęp 28.10.2017 r.]
- Nr rej. zabytków: 2313/92 z 23.12.1992 r., Rejestr zabytków (dostęp 06.04.2012 r.).
- Tablica informacyjna na obiekcie.
- Pierwszy raz wzmiankowany w 1359 r., rozebrany w 1830 r.
Oceń: Młynówka (Opole)